Uusiutuvan energian tarjouskilpailuun valmistautujan ohje julkaistu

Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotukilain muutos tuli voimaan 25.6.2018. Sen mukaan Energiavirasto tulee järjestämään uusiutuvan energian teknologianeutraalin tarjouskilpailun. Tarjouksia preemiojärjestelmään voivat tehdä tuulivoiman, aurinkovoiman, biomassan, biokaasun ja aaltovoiman sähkön tuottajat.

Kilpailutuksen kohteena on vuotuinen sähkön tuotantomäärä, joka on yhteensä 1,4 terawattituntia. Se kilpailutetaan yhdellä kerralla. Sähkön tuottajat tekevät tarjouksia siitä, millä preemiolla ja kuinka paljon ne ovat valmiita tuottamaan sähköä. Maksettava tuki määräytyy kiinteän ja liukuvan preemion yhdistelmänä, ja sitä maksetaan tuotetun sähkön määrän perusteella. Tuotetusta sähköstä pienimmän preemion tarjonneet hankkeet menestyvät tarjouskilpailussa parhaiten.
Tarjousten jättöaika on 15.11.-31.12.2018.

Energiaviraston on julkaissut ohjeen tarjouskilpailuun valmistautuville tahoille.

Energiavirasto on lisäksi ohjeistanut verkonhaltijoita verkkoliityntää koskevan osallistumisedellytyksen osalta 16.7.2018 antamallaan tiedotteella.

Tarjouskilpailusta järjestetään tiedotustilaisuus, joka pidetään Helsingissä 20.9.2018. Ohjelma, lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta https://www.lyyti.fi/reg/Energiavirasto_0575

Ensisijainen yhteydenottotapa tarjouskilpailuun liittyvissä kysymyksissä on sähköposti. Kysymykset pyydetään lähettämään sähköpostiosoitteeseen tuotantotuki@energiavirasto.fi, josta ne ohjataan oikealle henkilölle.

Lisätiedot:
• Kilpailutusasiantuntija Roland Magnusson (roland.magnusson@energiavirasto.fi, puh. 029 5050 111)
• Johtava asiantuntija Maiju Seppälä (maiju.seppala@energiavirasto.fi, puh. 029 5050 048)
• Johtaja Pekka Ripatti (pekka.ripatti@energiavirasto.fi, puh. 029 5050 075)
• Lakimies Inkeri Lilleberg (inkeri.lilleberg@energiavirasto.fi, puh. 029 5050 121)

Anvisning för den som förbereder sig för anbudsförfarande om stöd för förnybar energi

Ändringen av lagen om stöd till produktion av el från förnybara energikällor trädde i kraft den 25.6.2018. Enligt lagförändringen ska Energimyndigheten ordna ett teknikneutralt . Anbud till premiesystemet kan lämnas av producenter av el med vindkraft, solkraft, biomassa, biogas och vågkraft.

Den årliga produktionsmängden, som uppgår till totalt 1,4 terawattimmar, är föremål för anbudsförfarandet. Den konkurrensutsätts på en gång. Elproducenterna lämnar anbud om med vilken premie och hur mycket det är redo att producera el. Stödnivån baserar sig på en fast och rörlig premie. Stödet bestäms på basen av mängden elektricitet som har producerats. De projekt som lämnat anbud om den minsta premien för den el som produceras har den största framgången i anbudsförfarandet.

Tiden för inlämning av anbud är 15.11.2018-31.12.2018.

Energimyndigheten har publicerat en anvisning för den som förbereder sig för anbudsförfarandet.

Energimyndigheten har dessutom gett ut ett meddelande till nätinnehavare 16.7.2018 om kravet för deltagande som gäller elnätsanslutning.

Energimyndigheten ordnar ett informationsmöte om anbudsförfarandet i Helsingfors den 20.9.2018. Programmet, tilläggsinformation samt instruktioner för anmälan finns på https://www.lyyti.fi/reg/Energiavirasto_0575

Det primära sättet att ta kontakt i frågor som gäller stödprogrammet är e-post. Vänligen skicka frågorna till e-postadressen tuotantotuki@energiavirasto.fi, därifrån de dirigeras till rätt person.

Ytterligare information:
• Konkurrenssakkunnig Roland Magnusson (roland.magnusson@energiavirasto.fi, tfn 029 5050 111)
• Ledande expert Maiju Seppälä (maiju.seppala@energiavirasto.fi, tfn 029 5050 048)
• Direktör Pekka Ripatti (pekka.ripatti@energiavirasto.fi, tfn 029 5050 075)
• Jurist Inkeri Lilleberg (inkeri.lilleberg@energiavirasto.fi, tfn 029 5050 121)